Als copywriter krijg ik vaak de vraag wat ik nou eigenlijk doe. Wanneer ik dan antwoord dat ik teksten schrijf, wordt dat niet altijd even goed begrepen. Teksten voor wat? En waarom dan eigenlijk? In dit blog wordt uitgelegd wat copywriting inhoudt en dat een copywriter eigenlijk veel meer inhoudt dan alleen ‘tekstschrijver’ zijn.
Allereerst de letterlijke definitie van copywriting
Copywriting is het proces van het schrijven van overtuigend marketing- en promotiemateriaal dat mensen aanzet tot een bepaalde vorm van actie, zoals een aankoop doen, op een link klikken, doneren aan een goed doel, of een afspraak maken voor een consult. De marketing teksten worden vervolgens op websites, blogs etc. gepost om zo zoveel mogelijk organische exposure te ontvangen. Bij het schrijven van deze teksten moeten copywriters de internationale SEO strategie toepassen om daadwerkelijk bereik te krijgen online.
Definitie van een copywriter
Zoals hierboven al een beetje uitgelegd is de taak van een copywriter kort gezegd teksten schrijven. Echter zijn dit geen normale teksten of blogs, maar marketing teksten die specifiek geschreven zijn voor een klant en het doel dat deze klant voor ogen heeft. Een voorbeeld van zo’n doel kan het verhogen van de verkoop van een webwinkel/bedrijf zijn, organisch hoger voorkomen op Google of het vergroten van de naamsbekendheid. Wat het doel ook is, het gebruik van de tekst is hier het allerbelangrijkste bij en dat is wat een copywriter doet!
Wat is SEO copywriting?
SEO staat voor search engine optimization, en sommige copywriters specialiseren zich in dit soort teksten. SEO-geoptimaliseerde teksten worden zorgvuldig opgesteld om het menselijke publiek aan te spreken, terwijl ze ook de juiste signalen naar de zoekmachines sturen. Waarom? Omdat de inhoud dan hoger zal verschijnen op de resultaten pagina’s van zoekmachines, waardoor er meer verkeer naar de pagina komt. Meer verkeer betekent meer kansen om te verkopen. Het optimaliseren van teksten voor zoekmachines vereist diepgaande kennis van SEO best practices, waaronder het gebruik van de juiste zoekwoorden op de juiste plaats, het juiste gebruik van kopteksten en het afstemmen van de tekst op de bedoeling van de lezer. Dit type copywriting is nodig voor web content, product beschrijvingen, service beschrijvingen, artikelen en blogs.SEO copywriting is dus voor veel bedrijven erg waardevol, maar hebben bedrijven hier geen tijd of medewerkers voor. Om deze reden is SEO uitbesteden en het inhuren van een copywriter of een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd tijdbesparend en handig.