Copywriting voor professionele bedrijven
Blog

Copywriting voor professionele bedrijven

Blog

Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder goede content. Potentiële klanten zijn kritisch en hebben veel mogelijkheden om producten en diensten van concurrenten met elkaar te vergelijken. Het internet maakt informatie op eenvoudige wijze beschikbaar door zoekmachines en voice assistants die gebruikers op hun weg helpen om een vraag te beantwoorden. Dergelijke content kan daarom zowel in het voordeel als in het nadeel van je bedrijf werken. Het is namelijk het visitekaartje van hoe jouw onderneming is. Zijn de teksten amateuristisch geschreven dan zal een lezer ook direct de indruk hebben dat het bedrijf zo is. Het inhuren van een copywriter is ook een goed onderdeel van een content strategie. Terwijl dat hoeft niet het geval te zijn aangezien je de teksten misschien eerder al hebt uitbesteed aan een andere partij. Daarom is het noodzakelijk om je website van goede copywriting te voorzien.

Proces van copywriting

Het proces van copywriting is in feite erg eenvoudig qua concept, maar wat betreft uitvoer is het een specialistisch vakgebied. Een copywriter neemt een stuk content en herschrijft die op een manier waardoor het uniek is en aansluit bij wat je wilt uitdragen. Er kunnen nog andere factoren bij copywriting komen kijken die de kwaliteit van de geschreven teksten beïnvloeden. Je kan een tekst namelijk op meerdere manieren en met diverse doeleinden schrijven. Is het bedoeld om gelezen te worden door een specifieke doelgroep? En zo ja, zal de betreffende doelgroep gemotiveerd moeten worden tot een actie: het doen van een aankoop, het afnemen van een abonnement, het doen van een download of het liken van een bericht?

In welke vorm teksten geschreven worden

Een ander deel dat bij copywriting van belang is of het als SEO-tekst of als zuiver informatieve content geschreven moet worden. In het eerste geval zal er rekening gehouden moeten worden met hoe de content geïndexeerd zal worden in zoekmachines en is men aan bepaalde voorwaarden gebonden wil de tekst online succes hebben. Is SEO niet van belang dan kan men volledig de aandacht leggen op leesbaarheid of design, wat in sommige gevallen hinderlijk kan zijn voor zoekmachines. Maak je bijvoorbeeld veel gebruik van decoratieve tekst op afbeeldingen die spectaculair zijn om te zien, dan kan het zo zijn dat crawl-bots niet eens begrijpen wat er staat en jouw pagina als kwalitatief lager beoordelen dan dat het daadwerkelijk is.

Copywriting is een professionele bezigheid

Copywriting is daarom een vak apart en is op verschillende vlakken inzetbaar. Een ander voorbeeld is het nut van een copywriter bij een webshop. Indien je duizenden producten online te koop aanbiedt, maar er geen beschrijving bij plaatst of veel duplicate content gebruikt dan is de kans groot dat je spullen niet bij jouw doelgroep zichtbaar worden. Producten met een omschrijving worden makkelijker geïndexeerd en geven lezers de zekerheid over wat ze van plan zijn om te kopen. Teksten laten schrijven voor producten zorgt dus niet alleen voor een verhoogde vindbaarheid op het internet, maar ook voor het vertrouwen. Het is erg verleidelijk als ondernemer om de content leeg te laten en het te laten bij de specificaties van wat er wordt aangeboden aangezien er veel tijd en geld gaat zitten om alles met copywriting te voorzien. Het rendement dat je er uithaalt is echter de investering waard.